Smoothievinkit

img

Moikka! Kevät alkaa onneksi lähestyä pikkuhiljaa. Keväästä ja kesästä itselleni tulee ensimmäisenä mieleen marjat sekä muut kesäiset herkut. Smoothiet ovat olleet itselleni hyviä välipaloja talven mittaan, ja kavereidenkin kanssa niitä on tullut tehtyä paljon. Ajattelinkin nyt jakaa muutamat smoothiereseptit.

Mango-banaani riisiproteiinilla

  1. 1 banaani

  2. 200 g mangoa

  3. 3-4 dl kauramaitoa

  4. Riisiproteiinia paketin ohjeen mukaan

Tämä on kombo, joka itselläni ainakin saa isonkin makeanhimon poistumaan! Kyseessä on siis sekä proteiinipitoinen juoma, että jälkkäri. Koska olen allerginen maidolle, tykkään käyttää kauramaitoa. Kauramaito sopii hyvin smoothieen, ja itselleni erityisesti barista versiot ovat toimineet hyvin. Välillä normaali kauramaito saattaa olla omaan makuuni hieman liian kevyen oloista, mutta baristaversio tuo ihanaa kuohkeutta mukaan koostumukseen. Riisiproteiinia lisään paketissa lukevien ohjeiden mukaan, sillä niissä voi olla eroja. Voi käyttää makeuttamatonta ja maustamatonta riisiproteiinia, mutta myös esimerkiksi vanilijan makuinen sopii tähän hyvin.

Mango-pinaatti-avokado

  1. 200 g mangoa

  2. 1-2 kourallista tuoretta pinaattia

  3. Avokado

  4. 3 dl (kasvi)maitoa

Tämä on pieni muunnos perinteisistä viherpirtelöistä. Haluan syödä ja juoda terveellisesti, mutta kuitenkin myös hyvä maku on minulle tärkeä asia. Mango on suhteellisen voimakkaan makuinen ja makea hedelmä, joten se tuo tähän smoothieen hyvän maun. Pinaatti ja avokado taas edustavat smoothien terveyspuolta. Vaikka aluksi kombo saattaa kuulostaa oudolta, ei pinaatti tai avokado juurikaan maistu tässä smoothiessa. Ne tulee nautittua lähes huomaamattomasti.

Kuitua sisältävä marjasmoothie

  1. 2 ½ dl marjoja (mustikoita, vadelmia, mansikkaa, karhunvadelmaa)

  2. 3 dl mantelimaitoa tai 5 dl maustamatonta jogurttia

  3. 1 banaani

Kuidut ovat tärkeitä elimistöllemme. Tässä smoothiessa kuituja saa mantelista, marjoista sekä banaanista. Jos joskus kärsin mahaongelmista, suosin tätä smoothieta. Marjoina käytän erityisesti mustikkaa, sillä olen huomannut sen rauhoittavan mahaa.

Matchasmoothie

  1. 2 dl maustamatonta jogurttia

  2. ½ dl kurpitsansiemeniä

  3. 20g pinaattia

  4. 1 tl jauhettua vihreää teetä (matcha)

  5. ½ dl tuoretta minttua

  6. 2 tl hunajaa

Matchalla on tunnettuja terveysvaikutuksia ja se on yksi nopeasti kasvavista terveystrendeistä. Monista kahviloista saa nykyään matcha lattea, johon itsekin jäin koukkuun. Matchasta on kiistelty jonkin verran, koska osa tykkää siitä kovasti ja osa taas inhoaa sen makua. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan tätä raikasta smoothieta!

- Tiia-Maria

---

#nordichealth #health #wellbeing #generationhealth