Kotitreenivimma

img

Eilen illalla minuun iski kotona todella iso treenivimma. Halusin kokeilla erilaisia kotona tehtäviä treeniohjelmia, sillä rehellisesti sanottuna aina ei ole aikaa tai fiilistä lähteä salille asti. Koska olen tottunut treenaamaan kotini ulkopuolella, en omista mitään kotona käytettäviä treenivälineitä. Netistä löysin kyllä vinkkejä, että tarvittaessa käsipainot voisi korvata täytetyillä vesipulloilla. Sitä en kuitenkaan kokeillut, vaan siirryin katsomaan netistä ilman välineitä tehtäviä treeniohjelmia. Treenauksen alussakin jo tunsin, kuinka pelkällä kehonpainollakin tehtävät pikatreenit tuntuivat tehokkailta. Tulin itse kokeilleeksi esimerkiksi tabata nimellä kutsuttua intervallitreeniä.

Tabata on intervalliharjoitus, jonka kesto on lyhyimmillään vain neljä minuuttia. Tabata-treeniin voi valita minkä tahansa aerobisen lajin, eli ulkona sitä voi harjoittaa esimerkiksi uiden tai juosten. Itse sisätiloissa valitsin jännehypyt. Ideana on tehdä 100% teholla 20 sekuntia ja levätä sitten 10 sekuntia. Tämä toteutetaan yhteensä 8 kertaa. Kun treeni on näin lyhyt, ei lähdetä säästelemään tehoja. Koin itse, että tämmöinen lyhyt mutta raskas ja tehokas pikatreeni on hyvä lisä muun liikunnan sekaan parina päivänä viikossa.

Tabata-treenin lisäksi kokeilin myös 10 minuutin vatsalihastreeniä. Löysin videon, joka oli täynnä erilaisia vatsalihasliikkeitä. Videolla näkyi perinteisiä istumaannousuja sekä jalannostoja, mutta erilaisia variaatioita esimerkiksi jalannostoista oli paljon. Koin myös, että kotitreeni, jossa keskitytään vain yhteen alueeseen on hyvä lisä muun liikunnan lisäksi.

Tässä on esimerkki vatsalihastreenistä jota kokeilin;

https://youtu.be/Q-vuR4PJh2c

Mielestäni tämä oli monipuolinen ja helppokäyttöinen treenivideo, kun liikkeet pystyi tekemään samaan aikaan katsoessaan videota. Oma kunto ei kuitenkaan ihan loppuun asti riittänyt ilman mitään taukoja. Jos tuntuu liian raskaalta, voi pitää esimerkiksi 30 sekunnin tauon muutamaan kertaan.

Treenin jälkeen tulee ainakin itselleni todella hyvä olo. Joskus voi olla vaikeaa aloittaa, mutta aina jälkikäteen tuntuu siltä, että kova työ palkittiin. Kuitenkin viimeyönä hyvän olon jälkeen kärsin vaikeudesta nukahtaa. Menin sänkyyn makoilemaan normaaliin aikaan, mutta sitten pohkeessa alkoi jyskyttämään. En ollut pitkään aikaan saanut kramppia, mutta nyt sitten tuli. En muistanut edes kunnolla, kuinka inhottavalta todella iso kramppi voi tuntua. Eihän siinä sitten muutakaan vaihtoehtoa ollut kuin nousta sängystä hakemaan magnesiumsuihketta. Halusin itse testata tähän unimagnesiumia, koska treenin jälkeen oli tuttuun tapaan vähän liiankin pirteä olo. Sain tuotteesta avun ja kramppi lähti pois nopeasti! Unikin tuli ja aamulla heräsin normaalia virkeämpänä. Tästä inspiroituneena aion julkaista ensiviikolla videon, jossa käsitellään nimenomaan unimagnesiumeja ja niiden käyttöä!

- Tiia-Maria

---

#nordichealth #health #wellbeing #generationhealth